Rzadki wrak z centrum Sztokholmu

Pozostałości statku mającego co najmniej około 400 lat odkryto przypadkiem podczas prac renowacyjnych w centrum stolicy Szwecji prowadzonych obok Grand Hotelu i pałacu królewskiego.

Znalezisko jest dla szwedzkich archeologów wielkim zaskoczeniem, ponieważ statek zbudowano przy użyciu bardzo rzadkiej w tym rejonie techniki. Elementy jednostki nie zostały zbite gwoździami, ale zszyte linami. Dotąd w okolicach Sztokholmu odkryto tylko jeden statek zbudowany tą techniką. Miało to miejsce w 1896 r.

– Nie wiemy nic o tej technice poza tym, że była używana na wschodzie – stwierdził archeolog Jim Hansson z Muzeum Morskiego. W jego ocenie statek pochodzi ze wschodnich wybrzeży Bałtyku, prawdopodobnie z Rosji.

Do początków XVII w. w miejscu odkrycia była stocznia. Na podstawie położenia wraku szwedzcy badacze szacują, że poszedł na dno w XVII w. albo wcześniej. W styczniu powinny być gotowe wyniki specjalistycznych analiz pobranych próbek.

Na podstawie The Local.

~ - autor: Wojciech Pastuszka w dniu 29.11.2010.

Komentarzy 7 to “Rzadki wrak z centrum Sztokholmu”

  1. Interesujące… stali to już wtedy chyba w Rosji nie brakowało? Czyżby więc „nansenowski” statek, mający w założeniu przez pół roku tkwić w lodzie?

  2. Przepraszam, że tutaj ale jest może ktos zainteresowany konferencją
    „Globalne zmiany klimatu i ich implikacje dla rzeźby Polski” szczegółowe info tu http://www.sgp.org.pl/ obrady powinny byc otwarte więc smiało można posłuchac za darmochę (:

  3. Wazne dla dlugoterminowo inwesujacych w grunty :)

  4. @inhet
    Miało to miejsce w 1896 r.> tu idzie o datę odkrycia poprzedniego egzemplarza,a nie produkcję.
    O ile dobrze rozumiem tekst.

  5. Ja też tak to rozumiem – produkcja miała mieć miejsce około roku 1600. Pod koniec XIX raczej już czegoś takiego nie budowano. Ale i pod koniec renesansu żelastwa w statkach pełnomorskich nie skąpiono. Zatem zastanawia mnie cel stosowania takiej technologii, jak przy nansenowskich saniach. Tam metalu nie stosuje się z uwagi na mróz, więc może i tutaj tak samo?

  6. Sadze, ze w jakiejs malej stoczni mogli ciagnac taka produkcje do czasu az mieli zbyt i zyli „fachowcy”. Gdzies, gdzie nie przeszlo sie na nowoczesniejsza technologie, moze budowa statkow jako uzupelnienie sezonowe wytworczosci w danej miejscowosci?

  7. Dobry wpis, zapraszam do Mnie.

Skomentuj

Proszę zalogować się jedną z tych metod aby dodawać swoje komentarze:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Google

Komentujesz korzystając z konta Google. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj /  Zmień )

Połączenie z %s