Egipt wprowadza srogie kary za wywóz zabytków

Władze Egiptu radykalnie zaostrzyły kary za handel i wywóz zabytków. Kara pieniężna wzrosła 20-krotnie do 18,2 tys. – 182 tys. dol. Można też spodziewać się 15 lat więzienia za wywóz i 10 lat za kradzież zabytków.

Nowe regulacje dały też egipskiej Najwyższej Radzie ds. Starożytności wyłączność do wykonywania kopii zabytków w rzeczywistej wielkości.

Warto pamiętać, że za zabytek może być uznane nawet to, co dla nas będzie zwykłym kamieniem. Dlatego najlepiej nic nie zbierać z ziemi (a tym bardziej z budowli!) podczas spacerów w Gizie, Karnaku i innych zabytkowych miejscach. Kłopotów można też się nabawić kupując zbyt wiernie wykonane pamiątki. Nim taka sprawa się wyjaśni, urlop przekształci się w koszmar – egipskie posterunki i areszty nie należą do miłych miejsc.

Przepisy wejdą w życie 1 marca.

Więcej przeczytacie w depeszach PAP i AFP.

~ - autor: Wojciech Pastuszka w dniu 2.02.2010.

Komentarzy 5 to “Egipt wprowadza srogie kary za wywóz zabytków”

  1. mocne, założę się, że mało kto zdaje sobie sprawę z tego jak łatwo można podpaść za zwykły kamień.

  2. To całkiem w przeciwną stronę niż u nas. U nas niebawem do wywozu wystarczy faktura, że coś warte jest mniej niż 4.000 euro. I nikt tego nawet oceniać nie będzie.

    Generalnie jest tak, że dziedzictwo kulturowe należy do kategorii dóbr nieodnawialnych, tzn, że zasób tych dóbr jest ograniczony. Osobiście nie dziwi mnie i dziwić nie będzie zaostrzanie prawa w państwach w których zabytki i dziedzictwo kulturowe stanowi podstawę gospodarki.

    Dostępność zabytków będzie coraz mniejsze (nieodnawialność zasobów), a prawo coraz bardziej restrykcyjne i nie tylko w Egipcie, poza może Polską.

    Także kwestie własności wizerunku zabytku są nie bez znaczenia, z resztą nie tylko do zabytku także np. ludzkich szczątków, które także mogą stanowić czyjąś własność, i wcale nie musi to być rodzina. W Egipcie już wiedzą, że dokumentacją zabytku pozwalająca na wykonanie jego kopii to żyła złota.

  3. dziwie się, że dopiero teraz Egipt zgodził się na zaostrzenie prawa. Tylko prawo jedno a egzekwowanie tego prawo to drugie.
    Ja miałem natomiast przykre doświadczenie podczas wyjazdu z Polski, zabierałem kilka swoich rzeczy w tym obraz namalowany przez kumpla z ASP i o dziwo celnik mi to zarekwirował i kazał przedstawić opinie rzeczoznawcy. Oczywiście po wielu dniach dostałem opinie, że nie jest to zabytek i mogłem to wywieźć. Więc Polska dba jednak o to aby nic nie było wywożone lub miałem pecha i trafiłem oświeconego celnika :)

    • Wariant „superprofesjonalny” – zarekwirowany obraz w miedzyczasie zostal sprawdzony w laboratorium na okolicznosc zamalowania wspolczesnym (do pozniejszego zmycia) przemycanego obrazu zabytkowego.
      Malo prawdopodobne ale mozliwe.

  4. jeżeli chodzi o egipskie wiezienie to przytoczę słowa znajomego który spędził bezpodstawnie 3 miesiace w areszcie, dopiero po wielu pismach z ambasady i intensywnej pracy prawników w końcu z braku dowodów został zwolniony. ” miałem łóżko w mojej celi o wymiarach 5 x 2metry, ale i tak spałem na betonowej podłodze ponieważ było nas 12 osob w jednym pomieszczeniu i z trudem w ciągu dnia udawało mi się na mi usiąść, jeżeli chodzi o toalete to sprawa wygladała w ten sposób że wchodziło się do innego pomieszczenia gdzie na podłodze byly porozkladane cegly aby moc po nich chodzić zeby nie utonąć w wysuszonych od wysokiej temperatury fekaliach, W dzień strasznie gorąco i potworny smród, co oczywiste. Przy szybko zapadajacej nocy w egipcie okolo 19.00, cela po trzech godzinach robiła sie lodowata, zwlaszcza posadzka na której spałem” tak opisał mi to człowiek po 40-ce który po wyjściu na wolność zachowywał sie jak zamknięty w sobie 60-latek, dla ktorego wiele rzeczy stracilo sens… odradzam jakichkolwiek głupot na pograniczu prawa w krajach trzeciego świata.

Skomentuj

