Sondy, sondy, sondy, czyli pytania do czytelników


Co pewien czas pojawiają się na forum narzekania na ciemną szatę graficzną Archeowieści. Chodzi głównie o szarawe litery na czarnym tle, które zdaniem niektórych są nieczytelne (co, jak podejrzewam, jest głównie efektem niezbyt szczęśliwego ustawienia jasności, kontrastu i rozdzielczości w sprzęcie czytelnika, bądź po prostu przyzwyczajeń). Dla mnie osobiście ciemne tła są dużo lepsze, bo mniej męczą oczy podczas czytania. Ale postanowiłem zostawić Wam decyzję. Oto stosowna sonda:

Drugie pytanie dotyczy wpisów kilkutematowych, czyli takich, w których podaję kilka krótkich informacji. Najczęściej obrabiam w ten sposób dość standardowe odkrycia, albo informacje, których cała warta czytania, albo dostępna treść ogranicza się do dwóch-czterech prostych zdań. W ten sposób sygnalizowałem też często rzeczy opisane po polsku, gdzie indziej, do których nie miałem nic do dodania. Pojawiło się jednak parę głosów niechętnych takim wpisom. Teraz o głos proszę wszystkich czytelników:

Ostatnie pytanie dotyczy oceny komentarzy, którą wprowadziłem na początku lata. W zamierzeniu oceny mają pomagać w utrzymaniu wysokiego poziomu forum (jak ktoś uważa, że nie jest wysoki, to zapraszam do lektury wpisów pod naukowymi newsami w Onecie ;) ). Mają też choć trochę zachęcać osoby z cenną wiedzą do dzielenia się nią. Po kilku tygodniach funkcjonowania każdy ma pewno o nich jakieś zdaniem. Mają więc zostać, czy nie?

Głosowanie potrwa do 15 września.

PS. Przepraszam za brak polskich liter w sondach. Niestety, coś się posypało WordPressowi i zamiast nich wyświetlał „niepolskie” litery i kwadraty.

~ - autor: Wojciech Pastuszka w dniu 26.08.2009.

Komentarzy 47 to “Sondy, sondy, sondy, czyli pytania do czytelników”

  1. Ciemne tlo to tzw. sygnatura w Archeowiesciach. Byl tutaj od zawsze. Zreszta – czytajac Archeowiesci w czytniku RSS, nie przeszkadza mi tlo. Przeszkadza mi za to – wielotematowosc – odkad Wojtku zmieniles i w RSSach pojawiaja sie tylko „zajawki” artykulow (kiedys Cuda Swiata mialy pelne artykuly ze zdjeciami) – tych wielotematowych postow po prostu nie widac. Nawet szukanie jest utrudnione, jezeli nie wiesz o czym byl wpis. Za to glosowanie – dopoki nie ma spamu, albo trolli jest niepotrzebne, co widac po wynikach. Pozdrawiam Cie Wojtku serdecznie!

    • Archeowieści miały na początku zupełnie inne kolory, kiedy jeszcze były na blox, takie ceglaste. Tzn. ceglaste było tło ogólne i letery, zaś tło pod tekstem było takie kremowe a la czerpany papier. I dla mnie to byłoy firmowe kolory archeowieści. Wolę zresztą jasne tło i ciemne litery, ale o tym zagłosują wszyscy chętni.

  2. Mnie ciemne tło nie przeszkadza, przypomina mi czasy, kiedy pisałem artykuły na Atari 65XE w edytorze EED. Magazyny dyskowe też miały czarne tło. :)
    Jeśli komuś to zawadza, to polecam użycie UserCSS do zmiany. W wolnej chwili może mógłbym nawet taki zrobić, ale to nie szybko, bo CSS prawie wcale nie znam i robię takie rzeczy po omacku. :)

    • Po namyśle, przecież Opera ma wbudowane gotowe style, w tym z wysokim kontrastem. Po co robić, jak można zerżnąć. Zapisać sobie na dysku plik archeo-white.css i wrzucić do niego:
      @charset "utf-8";
      /* Name: 1490680845
      High contrast (B/W)
      Copyright 2007 Opera Software */
      * {
      color: black !important;
      background: white !important;
      }
      button, input[type="file"], input[type="submit"], input

      [type="button"], input[type="reset"] {
      color: black !important;
      background: silver !important;
      }
      a[href] {text-decoration: underline !important;}
      a[href]:hover {
      color: white !important;
      background-color: black !important;
      }
      a[href] img {border: thin solid black !important;}
      @media screen, projection, handheld, tv {
      input, textarea, select {
      color: black !important;
      background: #FFFFCC !important;
      }
      }

      Potem w ustawieniach strony wskazać go jako css dla tej strony (w Operze: prawoklik na stronie > preferencje dla witryny > wyświetlanie > mój arkusz stylów > wskazać plik. W innych przeglądarkach nie wiem).
      Niektóre strony mają kilka styli i możliwość wyboru, która jest zapamiętywana w cookies, ale do tego trzeba jednak webmastera. :)

  3. Ja jestem za usunięciem podglądów linków po najechaniu. Trochę jest to irytujące gdy przez przypadek kursor zabłąka się na ekranie :)

    • Popieram! To strasznie irytujące!

    • Zrobione. Miałem to wyłączyć, bo nie zdało testów, ale mi z głowy wypadło. W zasadzie byłem chyba nawet pewien, że już wyłączyłem, ale widać tylko na Cudach to zrobiłem.

      • Jeszcze jakbys sprawdzil, czy jest opcja otwierania linkow w nowej karcie, bo standardowo (przynajmniej u mnie, Opera i Firefox) twieraja sie w tym samym oknie, a z kolei dajac wlasna opjce otwarcia srodkowym klawiszem myszy w nowym oknie, link gubi podstrony i otwiera glowna strone serwisu ktorego dotyczy.

        • Nie mam takiej opcji. Poza tym wiele osób nie lubi otwierania się nowych okien.

        • @ „Jeszcze jakbys sprawdzil, czy jest opcja otwierania linkow w nowej karcie, bo standardowo (przynajmniej u mnie, Opera i Firefox) twieraja sie w tym samym oknie”

          Skoro używasz Opery lub Firefoksa to wystarczy przy kliknięciu wcisnąć Shift w Operze lub Ctrl w FF (AFAIR).

      • wspaniale, podglad byl strasznie denerwujacy na slabych laczach albo przy wylaczonej obsludze flasha. :)

  4. Dodałbym jakąś ramkę albo inny kolor tła dla pól komentarza – można w nie trafić klikając na ślepo myszką tam, gdzie wydaje się że być powinny.

    Czarne tło jest jak najbardziej OK zarówno dla oczu jak i dla tematów wyłaniających się z mroków przeszłości :)

  5. Ten kontrast jest na tyle niski, że jak juz się oko przyzwyczai do tekstu, to biel linków i chmury tagów po prawej oślepia. Ale wysoki kontrast (jak u Wojtka Orlińskiego – wo.blox.pl) jest jeszcze gorszy: mam potem przez paręnaście minut powidoki – zamazane zielone krechy przed oczami.

    Tutaj da się czytać to niskokontrastowe szare na czarnym dzięki czcionce bezszeryfowej (Trebuchet?) o zmiennej szerokości – w Internecie to zestawienie sprawdza się najlepiej (bo monitory są w stanie wyświetlić szeryfy czysto dopiero przy wielkościach rzędu 40px).

    Można by jednak było wygasić do szarości chmurkę tagów i linki po prawej. Albo rozjaśnić tło do 70% szarości (teraz jest chyba 90%?)

  6. ciemne tło powinno zdecydowanie pozostać jako domyślne. Jest to szczególnie cenne przy wchodzeniu na serwis przy użyciu urządzeń przenośnych zasilanych bateriami.
    Poza tym to wyróżnia tą stronę spośród morza innych.

    Wielotematyczne wątki – nie, bo potem trudniej szukać artykułu, tytuł może być mylący.
    Być może lepiej te drobniejsze informacje pomijać.

    Ocena komentarzy to jeden z najwartościowszych dodatków! Pozwala każdemu wpisującemu na niezależną weryfikację swoich wpisów ;)

    • „Jest to szczególnie cenne przy wchodzeniu na serwis przy użyciu urządzeń przenośnych zasilanych bateriami.”

      Jeżeli już, to dokładnie odwrotnie. Bo ekrany LCD są podświetlane w całości, a tylko polaryzacja ciekłych kryształów,, dająca kolor czy „ciemność” pobiera prąd.
      Czyli im ciemniejsze, tym więcej prądu pobiera. Aczkolwiek dla polaryzacji ciekłych kryształów to jest wartośc pomijalna. Inaczej, gdy ekrany przestaną być LCD, a zaczną być LED. To wtedy co innego.

  7. A mnie pasuje czarne tło i wielowątkowość też, nie widzę sensu tworzenia osobnych wątków do krótkich zajawek. Nie zgadzam się z d-d czasem warto wrzucić nawet parę słów na jakiś temat, które mogłyby w natłoku informacji zwyczajnie umknąć.
    Ocenianie komentarzy chyba raczej nie jest dobrym rozwiązaniem wg. może skończyć się tym, że ludzie jakieś personalne niesnaski będą załatwiali marną oceną komentarza.

    • Dołączam się. Dopisuję dawną uwagę o ustawieniach szerokości wpisów, bo w tej chwili monitory o szerokości 800 pikseli to raczej wyjątek. Najmniejsza szerokość, z jaką od daaaawna mam do czynienia to 1280 pikseli. I przecież nie cała szerokość strony jest przeznaczona na tekst, a tylko jakieś < 3/5, bo mamy pasek reklam z prawej – więc nawet 800-pikselowiec może swobodnie czytać tekst mający ca 800 pikseli.
      Co do oceny komentarzy – nie lubię pisać pod ocenę, choć jak widać jestem w mniejszości. Nie głosowałem co prawda przeciw, nie moja piaskownica, ale ja bym na swoim blogu takiej możliwości nie dał. Ocenę wystawiają dopisujący się do wypowiedzi i tylko takie oceny mnie interesują. Natomiast świat się się zmienia i wiem, że dla wielu osób wypowiedź dwuzdaniowa to problem, a kliknięcie tak/nie to nie problem. Zakładam też, że takich osób przybywa, a autor bloga kieruje go do szerokiej publiczności.

      • Archeowieści mają już ponad 800 pikseli szerokości. Dalsze rozszerzanie jest co prawda możliwe, ale z pewnych powodów, na które nie mogę wpłynąć CSS przy tej szacie, dalsze poszerzenie da pokraczny efekt.

        • Ech, ci „informatycy”. Widzę pewien związek między projektantem szablonu tej strony a niejakim Gatesem. Wyobraźnia tego drugiego nie sięgała wprawdzie nawet 650 tys. znaków, przez co także jego produkty były dość pokraczne, ale i tak zarobił na nich pieniądze ;).

      • @ „Dopisuję dawną uwagę o ustawieniach szerokości wpisów, bo w tej chwili monitory o szerokości 800 pikseli to raczej wyjątek. Najmniejsza szerokość, z jaką od daaaawna mam do czynienia to 1280 pikseli. I przecież nie cała szerokość strony jest przeznaczona na tekst, a tylko jakieś < 3/5, bo mamy pasek reklam z prawej – więc nawet 800-pikselowiec może swobodnie czytać tekst mający ca 800 pikseli."

        Muszę się nie zgodzić. Istnieje coś takiego jak zasady typografii. Powyżej pewnej szerokości kolumny tekst jest czytać coraz trudniej. Niestety strony internetowe często tym grzeszą. Cieszę się, że Archeo się do tego grona nie zalicza.

  8. Wojtku, czy przypadkiem znasz ten adres? http://ancient-treasure.info/ Na wszelkie wypadek podaję, bo akurat wyskoczył mi w Google Readerze, w ramach Killer startups.

  9. Zdecydowanie jestem za jasnym tlem – mam slaby wzrok i szare na czarnym bardzo zle widze. Zeby czytac Archeowiesci zaznaczam tekst – wtedy jest czarny na bialym i daje sie czytac bez wysilku. Mimo wszystko – bardzo dziekuje za Archeowiesci.

    • Jeśli tak bardzo przeszkadza czarne tło, to jeśli używasz Firefoxa proponuję zainstalować dodatek Stylish, w prawym dolnym rogu pojawi się ikonka. Kliknąć „Znajdź style dla tej witryny”, potem „see the results for all pages on wordpress.com.” i na koniec „archeowiesci – czarne na białym”. Może styl nie jest dopracowany, ale tych którzy mają trudności z czytaniem powinno zadowolić.

  10. Zdecydowanie za ciemnym, można jedynie w tej szarości zmniejszyć nasycenie czerni na 10-15% a ważne hasła dać na czerwono..Będzie czytelniej i charakter Archeowieści będzie dalej spójny.

    Co do wpisów kilku tematycznych…uważam, że wprowadzają tylko chaos.

    Pomysł z oddawaniem głosu na postach jest mi obojętny.

  11. Jeżeli komuś przeszkadza jasne na ciemnym polecam „quick fix” czyli kombinację klawiszy [CTRL-A] :)

    I jeszcze raz powtórzę prośbę o wyraźne zaznaczenie pola komentarza…

    • Przyznam, że za bradzo nie wiem, o które pole komentarza chodzi. Jeśli o to, w którym się pisze, (a nie czyta) to u mnie jest wyraźnie zaznaczone.

      • Bardziej problem powinny sprawiać komentarze umieszczone pod tekstem, a nie pola formularza bo one są akurat dobrze widoczne i ładnie wyglądają. Może obramowanie by się przydało jakieś delikatne (jak na razie jest obramowane tylko od dołu) i zwiększony kontrast między tłem a polem z komentarzem? Mi osobiście tak jak jest odpowiada ale myślę, że minimalna zmiana kolorów powinna polepszyć sytuację.
        Co do szerokości moim zdaniem nie ma co zmieniać. To nie jest jakiś portal, na którym potrzebne są dwa bloki po obu stronach treści, migające i skaczące reklamy na 1/3 ekranu itd. Dodatkowo gdyby stronę poszerzyć teksty, które na niej się znajdują wizualnie wydawałyby się mniejsze na koszt męczących dla oczu (jak badania wykazują) długich ciągów znaków. Pamiętajmy też że istnieje ten 1,5%, który ma rozdzielczość 800×600 ;)
        Kolory ciemne są ok i bym tego nie zmieniał, ale kiedyś (jeszcze przed głosowaniem) w nocy wszedłem i zobaczyłem inny szablon, taki biały. Potem zniknął. Czyżby jakieś testy? :) Może warto byłoby na kilka dni popróbować inne ustawienia. Internauci zobaczyliby jak to wszystko wygląda i z czym to sie je, potem mała ankieta i fin. Jest 1000 porad ale każda inna. Współczuję… :)

      • W tej chwili pole komentarza wygląda dla mnie tak (używam Firefoxa):

        Po prostu nie widzę gdzie się zaczynają i kończą okna wpisywania tekstu

        • Leszku, moim zdaniem to kwestia ustawień monitora. Bo ja na Twoim zdjęciu widzę bardzo wyraźnie pole komentarza. Wygląda dokładnie tak samo, jak je widzę na Archeowieściach. Pole jest zdecydowanie ciemniejsze od ogólnego tła i ma jaśniejszą obwódkę.

          • Masz rację – sprawdziłem na innym komputerze – mój monitor jest do wymiany :(

            No to msz jedno z głowy :)

  12. Moze zamiast krotkich informacji pod artykulami robic raz na jakis czas watek „krotkie wiesci 15/2009” i tam zebrac kilka niusow. Niektorych wpisow nie czytam – nie interesuje mnie tytul, wiec nie zagladam. Pewnie przegapilem w ten sposob sporo mniejszych notek.

    • Zazwyczaj tytuł sygnalizował, że będą też i inne wieści.

      A tak poza tym, to Twój komentarz jest 10-tysięcznym komenatarzem na Archeowieściach w WordPressie. Gratuluję :)

      Powyższa liczba nie obejmuje komentarzy usuniętych z powodu spamu, wulgaryzmów, czy też totalniej nieakceptowalnej głupoty (np. fhuiwhvfiesfboewh)

  13. Wow! To byl moj drugi, moze trzeci wpis – ale strzal :) Pozdrawiam :)

  14. Niby wszystko jest dobre, ale ta możliwość oceny wpisów jest niepotrzebna, a na pewno nie po to, żeby utrzymać wysoki poziom na forum, na które wchodzą ludzie różnej maści i pokroju i to nie jest obelga – tak po prostu jest i co tu ustawiać wszystkim poziom dyskusji. A ja, jak i każdy inny może sobie na zasadzie widzimisię oceniać cudze wpisy, i to najszybciej z awersji do kogoś, a nie z wcześniej wydedukowanego oceniania. Tym bardziej, że schodzi się wszystko do tego, że ten prztyczek jest anonimowy i oceniony często niewinny uczestnik dyskusji nie wie, kto go mu dał. Stąd głupio to wygląda, że ktoś dał minusa, ale jakby za plecami, zupełnie jak sąsiadki na ławce obgadujące ludzi. I teraz tak, co ma robić osoba, która dostała powiedzmy 10 minusów, a 2 plusy? Pomyśleć nad sobą, że jest do dupy i nie powinna wchodzić na to forum? No ludzie, to forum zrobiło się na tyle przebojowe, że nie trzeba tu żadnych systemów oceniania. Toż to uszczupla liczbę udzielających się. Mi osobiście się odechciało wchodzenia na forum, bo ktoś ocenił na minus, a niewiadomo kto i z dlaczego. Naprawdę, nakłaniam do zostawieniu w cholerę tych rączek.

    • popieram apel jakiegoś tam maćka! Te rączki mogą tylko w niczym nieuzasadnioną depresje wprowadzić :)

      • …albo euforię ;)

        • Zauważyłem, że głównie Ty, Wojciechu, zbierasz najwięcej plusów, stąd można dostać euforii. A jeszcze są i tacy, którzy nie wiedzą, za co takiego fajncego plusa dostali. Ja akurat nie wiem, czemu minus…

          • To trochę źle zauważyłeś. Autorzy najlepiej dotychczas ocenionych komentarzy to w kolejności zajmowanych miejsc docent73, gunther, shr, eptesicus i ibn_stahu. Ja w tej klasyfikacji zajmuję 8 miejsce.

            • A mi odpowiadają te łapki. Jak ktoś ma kompleksy to głupia łpka w internecie może go wprawić w depresję. Bez przesady, żeby dojrzali ludzie przejmowali się takimi rzeczami. Ja daję łapke jak mi się komentarz podoba lub jak mnie denerwuje. Nie daję jednak przy każdym komentarzu.
              Hmm.. coś mi się w kameleonie pole wpisywania komenatrza rozjechało bo wpis wychodzi poza nie i nie widzę co wpisuję więć wybaczcie jakieś literówki.

  15. Dobra Wojtek jest lux. Działaj po swojemu a nie sondujesz. Komentarze potrzebne chociażby ludziska bzdury pisali. POZDRO
    Jacek

  16. Nie za daleki ten termin trwania sondy?
    Może chociaż jakieś info o wynikach cząstkowych?

    • Przecież każdy w każdej chwili może sobie zobaczyć wyniki. Wystarczy nacisnąć View Results. A wiszą tak długo, bo chciałem żeby także osoby na wakacjach i wykopaliskach miały szansę zagłosować.

      • O widzi Pan, to wszystko przez te białe litery na czarnym tle ;), nie zauważyłam, że można podejrzeć wyniki

  17. Wojtku sprawdziłem rezultaty i widzę, ze raczej nie ma szans na rezygnację z wpisów kilkutematycznych :(

    Bardzo Cię więc proszę, zeby w tytule, jeśli możesz, były reprezentowane wszystkie wątki (doniesienia) omawiane we wpisie :)

Skomentuj

