Pogański most z jeziora Niesłysz
Ponad 70 dębowych pali odkrył w wodach jeziora Niesłysz zespół archeologów, którym kieruje prof. Wojciech Chudziak z Instytutu Archeologii Uniwersytetu Mikołaja Kopernika w Toruniu. Są one pozostałością wczesnośredniowiecznego mostu łączącego z lądem położone na wysepce pogańskie sanktuarium.
Zdaniem archeologów wody jeziora kryją więcej pali. Wedle wstępnych ocen oryginalnie miały one dwa metry wysokości, a sam most mógł mieć nawet cztery metry szerokości.
– Wiele wskazuje, że był solidny, ważny dla osadników, wielokrotnie naprawiany. Mógł funkcjonować w życiu paru pokoleń, nawet 300 lat. Jednak o szczegółach powiemy po badaniach dendrochronologicznych. Na razie to trochę wróżenie z fusów – powiedział prof. Chudziak.
Otoczone niskim wałem pogańskie sanktuarium na wyspie pochodzi z VIII-IX w. Opustoszało prawdopodobnie dopiero w XII w.
Więcej w Gazecie Wyborczej Zielona Góra.
A nie lepiej nazwać przedchrześcijańskie lub pra- lub słowiańskie sanktuarium tak jak to zostało opisane w oryginale. Termin pogański jest dość mylący. Dla Słowian to chrześcijanie byli innowiercami-poganami, w tym znaczeniu jakie dziś przywiązuje się do tego wyrażenia.
Mimo tego cieszę sie jednak, że ten portal archeowieści jest.
Pozdrawiam. Wojmir
Nie wiem, co uznałeś za oryginał, ale prof. Chudziak mówi w GW „Wiadomo było, że wyspa kryje ślady sanktuarium pogańskiego.”
Termin pogański nie jest mylący – nie oznacza on każdego innowiercy, tak wyznawcy religii monoteistycznych (chrześcijaństwo, islam, judaizm) nazywali ludzi oddających cześć wielu bogom.
To już drugie (o ile mi wiadomo) w ostatnich latach odkrycie Chudziaka wyspy pełniącej funkcję kultową wśród pogańskich Słowian. Wcześniejsze odkrycie, nie wiem, czy nie jeszcze ciekawsze, miało miejsce na Zarańsku:
http://www.h2o-magazyn.pl/artykuly/read/id/105/slug/wyspa-swietych-koni/page/1
http://gniazdo.rodzimowiercy.pl/tekst.php?tekstid=172
Mnie się wydaje określanie mostu prowadzącego do pogańskiego sanktuarium pogańskim nie najzręczniejsze. Jaki istotna jego cecha konstrukcyjna jest pogańska? Czy taki sam most prowadzący do sanktuarium chrześcijańskiego nazwiemy chrześcijańskim?
Pogański = zbudowany przez pogan
Popieram zdanie przedmówców, że właśnie termin „pogaństwa” w czasach, gdy relatywizm kulturowy na dobre ugruntował się w antropologii, jest nieco niepoprawny politycznie. Długo trwało, zanim rzymskie określenie „barbarzyńca” znikło z prac historycznych i politycznych, więc może czas zapomnieć o „chrześcijańskocentrycznym” poganinie?
Ja bym nie przesadzał z polityczną poprawnością, „poganami” nazywano kiedyś czcicieli wielu bogów na zasadzie kontrastu z religiami monoteistycznymi – nie tylko chrześcijaństwem) więc jest to w sumie termin całkiem przydatny, bo od razu wskazuje na charakter religii danej społeczności
Pan to napisał na poważnie?Czy „okrężną drogą”nabija się Pan z”poprawnościowych” debilizmów?
Barbarzyńca to chyba z greki – tak grecy określali nie-greków
Mowa semicka brzmiała „bar-bar”, stąd nazywali (nielubianych przez siebie) Fenicjan Grecy barbarzyńcami, co przeszło na innych obcych a za greckim przykładem w ogolonej i bezportkiej (Jak w klasycznej łacinie będzie: „Wyjąć chustkę do nosa z kieszeni swoich spodni?”) Italii (będąc słowną grą i migracją pojęć) oznaczać zaczęło brodaczy z wszelkiej Galii i reszty świata.
Fenicjanie to też grecki nomen – Czerwoni (ponoć od tyryjskiej purpury).
Sami Fenicjanie wołali siebie Kananejczykami i nie uważali za jeden naród (w sumie podobnie jak ówcześni Grecy).
Poganin, czyli mieszkaniec wioski (z łaciny). Most zbudowali mieszkańcy wiosek, a wiec jest to most poganski ;)
Ave!