Żelazny pancerz starożytnego koczownika

Świetnie zachowany pancerz z żelaznych płytek znaleźli niedawno rosyjscy archeolodzy w grobie wojownika, który zmarł na przełomie IV-V w. n.e.

Archeolodzy z Uniwersytetu Ałtajskiego znaleźli pochówek w dolinie rzeki Wielki Jaloman w regionie Ongudai, na terenie Republiki Ałtaju należącej do Federacji Rosyjskiej.

Przy zmarłym były pozostałości siodła i końskiej uzdy, a także kołczan z wieloma strzałami i żelazny miecz w pochwie.

Jednak najcenniejszym znaleziskiem jest chroniący korpus wojownika pancerz. Co prawda płytki, z których go wykonano są zardzewiałe, ale i tak zabytek jest w świetnym stanie. Zachowały się nawet skórzane pasy łączące poszczególne elementy napierśnika. Naukowcy podkreślają, że nie ma drugiego tak dobrze zachowanego pancerza z tego okresu dziejów Wielkiego Stepu. Dzięki niemu znacznie poszerzy się nasza wiedza o koczowniczych zbrojach.

Na podstawie IC-Russia. Ilustracja, którą dali, przedstawia scytyjskiego wojownika znad Morza Czarnego.

~ - autor: Wojciech Pastuszka w dniu 16.10.2008.

Komentarze 2 to “Żelazny pancerz starożytnego koczownika”

  1. hmm a masz moze jakies ciekawostki z seri Polacy i ich podboje w starozytnosci lub Polacy w imperium hunów?

  2. @Anonim

    ” hmm a masz moze jakies ciekawostki z seri Polacy i ich podboje w starozytnosci lub Polacy w imperium hunów?”

    W starozytnosci Polacy nie istnieli jako grupa etniczna, a sama ich nazwa wywodzi sie dopiero ze sredniowiecza i jest piec wiekow starsza od podbojow hunskich. Nie liczylbym wiec na zadne ciekawostki dotyczace Polakow z okresu starozytnosci, poniewaz nie wiemy nic na pewno na temet samych Slowian z tego okresu. :)

Skomentuj

Proszę zalogować się jedną z tych metod aby dodawać swoje komentarze:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Google

Komentujesz korzystając z konta Google. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj /  Zmień )

Połączenie z %s