Potop i rolnictwo w Europie

Rolnictwo rozprzestrzeniło się w Europie, dzięki wielkiemu potopowi w rejonie Morza Czarnego – przekonuje w „Quaternary Science Reviews” zespół naukowców kierowany przez prof. Chrisa S.M Turneya z University of Exeter.

O wielkiej powodzi w wyniku, której wody Morza Śródziemnego miały wedrzeć się do będącego wówczas jeziorem Morza Czarnego mówi się od wielu lat. Według Turneya i jego współpracowników powódź miała miejsce trochę ponad 8000 lat temu, gdy dość szybko roztopiła się ogromna północnoamerykańska czapa lodowa zwana Laurentide.

Zdaniem naukowców poziom oceanów podniósł się o maksymalnie 1,4 m. W ciągu 34 lat woda miała zalać 73 tysiące kilometrów kwadratowych ziemi u wybrzeży Morza Śródziemnego i Czarnego. Uczeni szacują, że 145 tysięcy ludzi musiało uciekać. Rolnicy, którzy w Europie żyli wówczas tylko u południowo-wschodnich krańców kontynentu, pomaszerowali na północ i zachód niosąc ze sobą umiejętność uprawy roślin i hodowli zwierząt.

Turney twierdzi, że to właśnie to zdarzenie może być źródłem opowieści o wielkim potopie znanym nam z Biblii i sumeryjskiego eposu o Gilgameszu. Mam wątpliwości. Opowieść biblijna najpewniej została zaczerpnięta właśnie z eposu o Gilgameszu. Jego twórcami są Sumerowie, którzy żyli w południowym Iraku u ujścia Eufratu i Tygrysu. Ciągłe powodzie były dla nich wielkim utrapieniem. Wody rzek rozmywały nie tylko zrobione z gliny domy, ale także tamy i wały całkowicie niszcząc pola uprawne. Nic więc dziwnego, że starożytni Sumerowie właśnie powódź uznali za najstraszliwszą karę jaką mogą zesłać na nich bogowie.

Nie przekonuje mnie też teza, że trwające 34 lata podnoszenie sie wód spowodowało nagłe rozprzestrzenienie się rolnictwa w Europie. Turney i jego koledzy nie przedstawili żadnych dowodów, a wątpliwości trochę jest. Przede wszystkim wydaje mi się, że było to na tyle powolne zalewanie, że raczej nie wywołało panicznego exodusu. Trzeba też pamiętać, że w tym okresie rolnictwo rozprzestrzeniało się z Bliskiego Wschodu na wszystkie sąsiednie tereny i w Europie nie przebiegało to jakoś wyraźnie szybciej („urolnienie” całego kontynentu trwało ponad 2000 lat). Turney twierdząc o archeologicznych dowodach wskazujących na nagłe rozprzestrzenienie się rolnictwa, nie zauważa, że jest to nagłość właśnie archeologiczna, a więc mierzona w tym wypadku w setkach lat.

Skorzystałem z tekstu w Eurek Alert

~ - autor: Wojciech Pastuszka w dniu 21.11.2007.

Komentarzy 8 to “Potop i rolnictwo w Europie”

  1. Ciekawe ale chyba nie bardzo prawdziwe.

    Poza tym wlasnie, przyjmuje sie, ze poczatki rolnictwa w Europie siegaja V tys. p.n.e. Potop na Morzu Czarnym mial miejsce tysiac lat wczesniej. Co w takim razie robily ludy rolnicze przez ten czas?. Nie bylo to zjawisko nagle, tylko trwalo az 34 lata wiec najprawdopodobniej obylo sie bez strat w ludzich i w zgromadzonej wiedzy. Czemu wiec zaczeli uprawiac pola w tysiac lat pozniej?!

    Spojrzalem na googleearth i widze, ze najprawdopodobniej zalane zostaly tylko tereny polnocno-zachodnie, wiec nie mam mowy, ze byl to potop zwany Biblijnym. Uchodzcy z zalewanych terenow, nie musieli budowac Arki i staly lad nigdy nie zniknal im z oczu.

    Bylo to zdarzenie o donioslym znaczeniu ale w malej, „lokalnej skali”. Co to jest 73 tys. kilometrow kwadratowch zalanych woda :)))

    Powiedzialbym ze Wielki Potop zalal wszystkie kontynenty i zmiotl z powierzchni ziemi wszystkie ludy rolnicze.

  2. Hipoteza potopu czarnomorskiego (pisali o tym Rayan i Pitman „Potop Noego”) przewiduje, że 7 tys lat temu Morze Śródziemne przelało się do Morza Czarnego, i że wydarzenie to miało przebieg katastroficzny. Różnica poziomów obu mórz (Morze Czarne było wówczas jeziorem słodkowodnym)wynosiła na początku ok. 100 m i zosało zalane w ciągu (jeżeli dobrze pamiętam) ok. roku. Być może w tym okresie w niecce jeziora żyło stosunkowo dużo ludzi (pod koniec epoki lodowcowej panował tam stosunkowo łagodny klimat). Hipoteza ta przewiduje również, że eksodus spowodowany tym wydarzeniem objął Europę i Bliski Wschód. Oczywiście brak dowodów na łączność kulturową pomiędzy miszkańcami niecki zalanego jeziora (sprzed 7 tys lat) a Sumerami (sprzed 5 tys lat), ale jest na tyle elegancka, że pozwalam ją sobie tu przytoczyć. Autorzy przytoczonej książki sugerują, że w poszukiwaniu nieśmiertelności Gilgamesz dortarł nad Bosfor, ponadto twierdzą, że telle na dnie Morza Czarnego mogą wskazać czyimi przodkami były ludy zamieszkujące ten rejon. Z tebo co wiem prowadzone są aktualnie badania na dnie morza, które mogą przynieść wiele ciekawych informacji o tym okresie. Być może obalą bądź potwierdzą hipotezę potopu czarnomorskiego.

  3. „Komentarz autor Adam Joseph”

    „Być może w tym okresie w niecce jeziora żyło stosunkowo dużo ludzi (pod koniec epoki lodowcowej panował tam stosunkowo łagodny klimat).”

    Co do epoki lodowcowej to w Europie skonczyla sie okolo 12 tys lat temu, a potop czarnomorski mial miejsce 8 tys lat temu.

    „Uczeni szacują, że 145 tysięcy ludzi musiało uciekać.”

    145 tys. ludzi to bedzie kilka plemoin raptem 4-5 moze. W przypadku ludnosci trudniacej sie rolnictwem moze nawet i mniej. Zreszta ciekawe jak wyliczono te 145tys populacji zalewanych terenow?!

    Potop czarnomorski prawdopodobnie byl pozniejsza konsekwencja Potopu Noego, ktory kilka tys lat wczesniej spowodowal przerwanie Ciesniny Giblartarskiej i przelanie sie ogomnych mas wody na tereny obecnego Morza Srodziemnego, ktore wtedy skladalo sie z dwoch mniejszych, moze rowniez slodkowodnych.

    Na Bliskim Wschodzie rolnictow pojawia sie ok. 9-8 tys. BC.
    W Anatoli archeolodzy badaja wciaz osady rolnicze jak Hacilar czy Catalhoyouk datowane na tysiac lat wczesniej niz potop czarnomorski.

    „Oczywiście brak dowodów na łączność kulturową pomiędzy miszkańcami niecki zalanego jeziora (sprzed 7 tys lat) a Sumerami (sprzed 5 tys lat”

    Wedlug prof. Chrisa S.M Turneya potop mial miejsce 6 tys. BC, pierwsze ludy rolnicze pojawily sie w Mezopotamii w podobnym okresie. Brzmi bardzo ciekawie ale dlaczeo ludy rolnicze nie ruszyly rowniez na N-W Europy. Prosze spojrzec na googleearh i ocenic jakie tereny M. Czarnego mogly zostac zalane. Dlaczego ludzie podobnie cywilizacyjnie zaawansowani nie wytworzyli nic na terenie Europy az do 3ty.BC.

    Moim zdaniem przypisywanie rozprzestrzenienia rolnictwa w Europie na skutek Potopu Czarnomorskiego i porownywanie z Potopem Biblijnym czy Gilgamesza jest mocno naciagane.

  4. Spore sprostowanie do postu Seby:
    „Potop czarnomorski prawdopodobnie byl pozniejsza konsekwencja Potopu Noego, ktory kilka tys lat wczesniej spowodowal przerwanie Ciesniny Giblartarskiej i przelanie sie ogomnych mas wody na tereny obecnego Morza Srodziemnego, ktore wtedy skladalo sie z dwoch mniejszych, moze rowniez slodkowodnych.”

    Ponowne otwarcie się Cieśn. Gibraltarskiej miało miejsce ok. 500 000 lat temu. Zatem wiązanie z nim jakichś mitologicznych zdarzeń jest nader wątpliwe.

    Osobna sprawa to – już związana z poglądami Turneya – to związek kryzysu bosforskiego z wytopieniem się północnoamerykańskiej tarczy laurentyńkiej, co trwało kilka tysięcy lat (i dlaczego tylko tego lądolodu). Takie rozłożone w czasie topnienie mogło spowodować jedynie powolne podnoszenie się poziomu oceanu światowego i „przesączanie się” wód M. Śródziemnego do niecki M. Czarnego, a nie jakiś szybki zalew, np. w te 34 lata. Tym bardziej, że Bosfor jest doliną rzeczną, a nie jakąś „wyrwą” w lądzie powstałą w wyniku przemieszczenia się mas lądu pod naporem morza (jak miało to np. miejsce w okolicach Dover, gdy wielkie jezioro roztopowe przelało się do Kanału La Manche).
    A zresztą sam kryzys bosforski datuje się chyba raczej na ok. 5000 la p.n.e. i w tej dacie rzeczywisćie mógłby on być zdarzeniem gwałtownym, będąc efektem wielkiego tsunami, które ok. 4600 lat p.n.e (pierwsze szacunki) przetoczyło się przez M. Śródziemne jako efekt gigantycznej lawiny ziemnej, która zeszła ze wschodniej Sycylii do morza.

  5. „Ponowne otwarcie się Cieśn. Gibraltarskiej miało miejsce ok. 500 000 lat temu. Zatem wiązanie z nim jakichś mitologicznych zdarzeń jest nader wątpliwe.”

    Co do tej daty to bym polemizowal bo spotkalem sie juz w literaturze, ze znacznie mlodszymi datami przerwania Ciesniny Gibraltalskiej. Ostatnia to XI tysiaclecie p.n.e.

    Moje porownanie do Potopu Noego mialo byc na zasadzie porowniania skali obu tych zjawisk: potop srodziemnomorski i czarnomorski. Uwazam, ze Turney zbyt szybko i za daleko posunal sie w swojej interpretacji.

    Byly takie badania, robione w 2003 roku na M.Srodziemnym przez W.Ryna i W.Pitmanana na statku badawczym Glomar Challeger. Odkryli kolo wybrzezy Cypru ruiny miasta na glebokosci 1500m. Rozpisywano sie o tym wszedzie wtedy, napewno kazdy slyszal. To bylo chyba na N-E od obecnego Cypru. Robili takze wiercenia w innych rejonach M.Srodzeimnego. Wedlug nich, poziom wod tego morza byl w 10.000 p.n.e. nizszy o okolo 1500m, gdzie wody atlantyckie przelaly sie dlugim na 200km, dwustopniowym wodospadem.

    Jednak mimo ogromu mas wodnych, pozim lustra wody podnosil sie stopniowo na przestrzeni kilku tysiacleci, wiec i tu nie ma mowy o jakims kataklizmie.

    Tylko ze wzgledu na rozmiary tego zdarzenia uwazam, ze predzej mit o potopie wzial sie z tego wydarzenia niz z, jak chce Turner, powodzi z rejonu M. Czarnego.

  6. Panie Seba,
    czytam pańskie teksty z uwagą, mam maleńką uwagę, kiedy pisze Pan „spotkalem sie juz w literaturze…”, to czy nie zasadnym byłoby podanie odnośnika do ŹRÓDŁA ?

  7. „Panie Seba,
    czytam pańskie teksty z uwagą, mam maleńką uwagę, kiedy pisze Pan “spotkalem sie juz w literaturze…”, to czy nie zasadnym byłoby podanie odnośnika do ŹRÓDŁA ?”

    – NIE bo zaraz beda rysy na mojej wypieszczonej teorii :)))

    A tak juz powazniej, to jedno ze zrodel juz podalem – „w 2003 roku na M.Srodziemnym przez W.Ryna i W.Pitmanana na statku badawczym Glomar Challeger.”

    Tu jeszcze jedno zrodlo: Piskorz-Nalecki

    http://ksiazka.edu.pl/product_info.php?cPath=59&products_id=1382

    Nie wiem niestety jakie stanowisko zajmuja przedstawiciele oficjalnej nauki wzgledem tego autora.

  8. Dziękuję uniżenie,
    tyle tylko, że moja uwaga dotyczyła całości Pańskich postów, starość pewnie sprawia, że mało precyzyjnie to przekazałem.-

Skomentuj

Proszę zalogować się jedną z tych metod aby dodawać swoje komentarze:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Google

Komentujesz korzystając z konta Google. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj /  Zmień )

Połączenie z %s